امروز پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403 http://oloom.cloob24.com
0

نکته 1 - آب مهمترین عامل حیات است،همه ی موجودات زنده برای ادامه ی زندگی به آب نیاز دارند.

نکته 2- بیش از 75% از سطح کره زمین را آب فرا گرفته است.

نکته 3 – آبهای روی زمین به دو صورت شور و شیرین می باشند. آبهای شور (اقیانوسها و دزیاها) حدود 97% و آبهای شیرین حدود 3% از آب سطح زمین را به خود اختصاص داده اند.

نکته 4 – آب کره شامل اقیانوسها، دریاچه ها، رودخانه ها، آبهای زیرزمینی، رطوبت هوا و یخچالها می باشد.

نکته 5 – بیشتر سدها را هر چند وقت یکبار لایروبی می کنند. یعنی شن وماسه و رسوباتی را که رودها با خود به آنجا آورده اند را خارج می کنند.

نکته 6 – هر چه مخروط افکنه ها در قسمت های پایین ترو پست تری تشکیل شده باشند، چون ذرات تشکیل دهنده آنها مسیر بیشتری را طی کرده اند و برخوردهای بیشتری را داشته اند، کوچکتر خواهند بود.

نکته 7 – سطح مقطع رود در واقع مساحت آن قسمت از رود است که از حاصلضرب عرض رود در عمق رود به دست می آید.

نکته 8 – یکای اندازه گیری سطح مقطع (متر مربع) و سرعت آب (متر بر ثانیه) است براای به دست آوردن یکا ی آبدهی این دو یکا باید در هم ضرب شوند که حاصلش می شود (متر مکعب بر ثانیه)

نکته 9 – امروزه ثابت شده که کمترین آلودگی در رودخانه ها باعث ایجاد مشکلات زیست محیطی فراوانی می گردد.

نکته 10 – حدود 97% حجم آب کره در دریاها و اقیانوسها قرار دارد. (آبهای شور)

نکته 11 – تقریبا 75% سطح زمین را آبها می پوشانند به همین دلیل سیاره زمین از فضا به رنگ آبی دیده می شود.

نکته 12 – امواج دریا باعث فرسایش و تغییر شکل سواحل می شوند.

نکته 13 – در دوران دفاع مقدس، رزمندگان برای عبور از اروند رود از پدیده جزر و مد استفاده می کردند.

نکته 14 – در کشور ما یخچالهای کوهستانی در علم کوه، قله دماوند، سبلان، زرد کوه و دنا وجود دارد.

نکته 15 - بیشترین آبهای شیرین زمین به صورت یخ در یخچالهای طبیعی قرار دارند.

.

1 – چرا مشکل کم آبی در کشور ما جدی است؟ زیرا کشور ما به طور طبیعی بر روی نوار بیابانی دنیا واقع شده است.

2 – چرا میزان بارش در مکانهای مختلف متفاوت است؟ چون در مکانهای مختلف مقدار دما، رطوبت (میزان بخار آب موجود در هوا) و شرایط جغرافیایی متفاوت است.

3 – به چه آبهایی شیرین گفته می شود؟ به آبهایی که برای نوشیدن مورد استفاده قرار بگیرد و در صنعت و کشاورزی بتوان از آن بهره برد.

4 – آبهای شیرین به چه صورتهایی در کره زمین قرار گرفته اند؟ الف – یخچالها (بیشترین درصد) ب – آبهای زیرزمینی پ – آبهای جاری

5 – منظور از آب کره چیست؟ به مجموعه آبهای موجود در اتمسفر، سطح و درون زمین که به صورت جامد، مایع و بخار می باشند، آب کره گفته می شود.

6 – شرایط لازم برای تبدیل بخار آب موجود درهوا به مایع (تشکیل ابر و بارش باران) را بنویسید.؟ 1 – بخار آب به مقدار کافی در هوا وجود داشته باشد. 2 – دمای هوای مرطوب کاهش پیدا کند. سطح یا ذرات جامدی مثل ذرات گرد و غبار، گرده گیاهان و. در اختیار باشد تا مولکولهای آب بتوانند به آنها بچسبند و عمل میعان را انجام دهند.

7 – طرز تشکیل باران را بنویسید؟ با تابش پرتوهای خورشید به سطح اقیانوسها دریاها و دریاچه ها بخشی از آب آنها تبخیر می شود. با روند تدریجی کاهش دما اگر درصد رطوبت و میزان دمای هوا به حد مناسبی برسد بارش رخ خواهد داد. در صورتی که دمای هوا در هنگام تناکم، بالاتر از صفر درجه سلسیوس باشد، به شکل باران به سطح زمین می ریزد.

8 – طرز تشکیل برف را بنویسید؟ چنانچه در متراکم شدن ابرها دمای هوا خیلی کم باشد، رطوبت هوا به شکل برف به سطح زمین می ریزد.نکات مهم علوم تجربی هفتم (متوسطه یک)

9 - تگرگ چگونه تشکیل می شود؟ اگر قطرات آب در مسیر پایین آمدن به سطح زمین از توده هوای سرد عبور کند، به تگرگ تبدیل می شوند.

10 – علم هوا شناسی چیست؟ هوا شنلسی دانشی است که درباره ی شناخت جو و هوای اطراف کره ی زمین به مطالعه و تحقیق می پردازد.

11 – یکی از مهمترین فعالیت ها در حوزه هوا شناسی چیست؟ یکی از مهمترین کارهای هواشناسی اندازه گیری مقدار بارندگی است که در ایستگاه باران سنجی بر حسب میلی متر انجام می شود.

12 – آب حاصل از بارندگی به چه صورتهایی ممکن است تبدیل شود؟ بخشی از آن تبخیر شده و به اتمسفر می رود ب – قسمتی از آن در سطح زمین جاری می شود پ – بخش باقیمانده به داخل زمین نفوذ می کند.

13 – چگونگی حرکت آبهای جاری بر روی زمین را توضیح دهید؟ آب های جاری در سفر خود روی زمین به طرف مناطق پست تر جریان پیدا می کنند. این آبها پس از به هم پیوستن در جهت شیب زمین حرکت می کنند و به در یاچه ها، دریاها و اقیانوسها می ریزند.

14 – حوضه آبریز را تعریف کنید؟ منطقه ای که آبهای سطحی آن توسط یک رود و انشعابات آن از نقاط مرتفع به سمت نواحی پست تر هدایت می شود، حوضه ی آبریز نام دارد.

15 – عوامل موثر در میزان آب رودخانه های حوضه ی آبریز را نام ببرید و هر مورد را توضیح دهید؟

الف – شیب زمین: هرچه شیب زمین بیشتر باشد، میزان آب جاری بیشتر است، زیرا فرصت کافی برای نفوذ آب به درون زمین وجود ندارد.

ب – جنس زمین: هر چه میزان شکاف و حفره های سنگ و خاک های زمین کمتر باشد (مثل سطح شهرها)،آب کمتری به زمین نفوذ می کند، بنا بر این میزان آبهای جاری افزایش می یابد.

پ – شدت و مقدار بارندگی:هر چه شدت بارندگی و مقدار بارندگی بیشتر و یا سرعت ذوب یخ ها بیشتر باشد میزان آب جاری افزایش می یابد.

ت – پوشش گیاهی: هرچه پوشش گیاهی بیشتر باشد مقدار آب جاری کاهش می یابد، زیرا گیاهان حرکت آب را کند می کنند و سبب نفوذ بیشتر آب در داخل زمین می شوند.

16 – سدها به چه منظوری ایجاد می گردند؟ برای بهره برداری بهتر و جلوگیری از به هدر رفتن آب های جاری.

17 – رسوبات پشت سدها چگونه به آنجا منتقل شده اند؟ این رسوبات را رودها از بستر خود حمل کرده و به آنجا آورده اند.

18 – مخروط افکنه چیست؟ موادی که توسط رودها حمل شده اند به قسمت های پایین دست حوضه آبریز منتقل و ته نشین شده اند، به این محل ته نشین شدن، مخروط افکنه می گویند.

19 – مخروط افکنه ها چگونه ایجاد می شوند؟ رودها با عبور از نواحی کوهستانی و شیب دار، سنگ ها را تخریب و قطعات جدا شده را با خود حمل می کنند، مواد تخریب شده در طی مسیر، به هم برخورد می کنند و به قطعات ریزتر تبدیل می شوند. این مواد توسط رودخانه به قسمت های پایین دسته حوضه ی آبریز منتقل و در آنجا ته نشین می شوند، بدین ترتیب مخروط افکنه تشکیل می شود.نکات مهم علوم تجربی هفتم (متوسطه یک)

20 – مخروط افکنه ها از چه لحاظ هایی اهمیت دارند؟ مخروط افکنه ها از نظر ایجاد زمین های کشاورزی، معادن شن و ماسه و ذخیره آب های زیرزمینی اهمیت زیادی دارند.

21- منظور از آبشار یا تند آب چیست؟ رودخانه ها در ادامه ی مسیر خود ممکن است به محلی برسند که بستر آن به طور ناگهانی دچار اختلاف ارتفاع می شود. در این صورت آبشار یا تند آب ایجادمی گردد.

22 – علت ایجاد آبشار چیست؟ علت تشکیل آبشار این است که آب در مسیر جریان خود، ابتدا از سنگ های سخت و مقاوم و سپس از سنگهای نرم و کم مقاومت عبور می نماید. بر اثر فرسایش در طی زمان نسبتا طولانی سنگ های مقاوم بر جای مانده و سنگ های نرم از بین می روند و اختلاف ارتفاع در مسیر رود ایجاد می شود که به آن آبشار گفته می شود.

سرعت آب رودخانه ها به چه عواملی بستگی دارد؟ توضیح دهید. الف – میزان شیب زمین: هرچه شیب زمین زیادتر باشد، آب با سرعت بیشتری حرکت خواهد کرد و بالعکس. ب – جنس زمین: اگر جنس زمین سخت و سنگی باشد، سرعت آب بیشتر است، زیرا آب در زمین نفوذ پیدا نمی کند و هر چه زمین نرم تر باشد مثل زمینهای شنی و ماسه ای سرعت آب کمتر خواهد بود. زیرا مقدار زیادی از آب درون زمین نفوذ می کند.

24 – چه عاملی باعث می شود مسیر رودها در سطح زمین به صورت مستقیم یا مارپیچجریان داشته باشند؟ توضیح دهید؟ شیب زمین، اگر شیب زمینی که رودخانه در آن جریان دارد، زیاد باشد، رودخانه مسیر مستقیم پیدا می کند و در صورتی که شیب زمین کم باشد رودخانه مسیر مارپیچی به خود می گیرد.

25 – منظور از آبدهی رودخانه چیست؟ به حجم آبی که در واحد زمان از سطح مقطع رودخانه عبور می کند، آبدهی رودخانه گفته می شود.

26 – فرمول محاسبه آبدهی رودخانه را بنویسید؟ سرعت آب * سطح مقطع رود = آبدهی که یکای سرعت آب متر بر مجذور ثانیه و یکای سطح مقطع رود متر مربع است و یکای آبدهی متر مکعب بر ثانیه است.

27 – در قسمتی از اروند رود آب با سرعت 5/1 متر بر ثانیه جریان دارد. اگر عرض رودخانه 50 متر و عمق آن 5متر باشد مقدار آبدهی رودخانه را محاسبه کنید؟ متر مکعب بر ثانیه 375 = 5/1 * (5 * 50) = مقدار آبدهی سرعت رود * سطح مقطع = آبدهی

28 – اگر آبدهی رودخانه ای 45 متر مکعب بر ثانیه و سطح مقطع آن 2 متر مربع باشد، سرعت آب رودخانه را محاسبه کنید؟

m/s5/22 =2 + 45 = سرعت رود سطح مقطع +دمقدار آبدهی = سرعت رود سرعت رود * سطح مقطع = آبدهی

29 – مهمترین عوامل آلوده کننده آب رودخانه ها را بنویسید؟ فاضلاب شهری – فاضلاب کشاورزی و فاضلاب صنعتی

30 – آلودگی رودخانه ها باعث بروز چه مشکلاتی می گردد؟ با آلوده شدن آب رودخانه ها ماهی و سایر آبزیانی که در آنجا زندگی می کنند آلوده شده و یا از بین میروند و باعث می شوند که سایر مصرف کنندگان از جمله انسانها نیز در معرض خطر قرار گیرند. همچنین این آلودگی ها به همراه رودها به دریاها وارد شده و آنجا را نیز آلوده می کنند.

31 – دریاچه چیست؟ بخشی از آب کره که در سطح خشکی ها واقع شده و به طور طبیعی به آبهای آزاد راه ندارد، دریاچه نامیده می شود.

32 – اهمیت دریاچه هادر چه مواردی است؟ دریاچه یک محیط زنده و پویا است که جانداران مختلفی در آن زندگی می کنند. دریاچه ها از نظر تامین مواد غذایی،مواد معدنی ذخایر نفت و گاز گردشگری، تعدیل آب و هوای منطقه، حمل و نقل و کشتیرانی اهمیت دارند.

33 – بزرگترین دریاچه جهان چه نام دارد؟ دریاچه خزر که به علت وسعت زیاد به آن دریا گفته می شود.

34 - دریاچه ها از نظر نحوه تشکیل به چند دسته تقسیم می شوند؟ دریاچه ها به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم می شوند.

35 – چند دریاچه طبیعی در کشورمان را بنویسید و علت تشکیلشان را نیز ذکر کنید؟ الف – دریاچه خزر که قسمتی از آن در استان های گیلان و مازندران و گلستان قرار دارد، که باقیمانده یک دریای قدیمی به نام تتیس است. ب – دریاچه ارومیه واقع در استان آذزبایجان غربی که حاصل شکستگی های قسمتی از سنگ کره است. ب – دریاچه سبلان در استان اردبیل از دهانه آتشفشان تشکیل شده است. ت – دریاچه غار علیصدر واقع در استان همدان به علت بالا بودن سطح آبهای زیر زمینی از کف غار به وجود آمده است.

36 – دریاچه های مصنوعی به چه علت هایی ایجاد می شوند؟ با مثال توضیح دهید؟ برخی از دریاچه های مصنوعی که در پشت سدها به وجود می آیند، از آب ذخیره شده در آنها برای تولید برق، کشاورزی و آب آشامیدنی استفاده می شود، مانند سد لتیان واقع در شمال تهران – گاهی دریاچه هایی در اطراف شهر به منظور تعدیل دمای هوا، حفظ محیط زیست و توسعه گردشگری ایجاد می شوند مانند دریاچه مصنوعی شهدای خلیج فارس در چیتگر تهران.

37 – دریاچه های مصنوعی زیر به چه علتهایی ایجاد شده اند؟ الف - دریاچه سد لتیان: برای تولید برق، کشاورزی و آب آشامیدنی.

ب – دریاچه ی شهدای خلیج فارس: به منظور تعدیل دمای هوا، حفظ محیط زیست و توسعه گردشگری.نکات مهم علوم تجربی هفتم (متوسطه یک)

38 – چرا شکل سواحل دریاها با هم متفاوت است؟ زیرا جنس سنگهای ساحلی با هم متفاوت می باشد. درقسمت هایی که جنس سنگهای ساحلی در برابر فرسایش مقاوم هستند، شکل ساحل به صورت صخره ای و پرتگاهی می باشد، مثل سواحل چابهار. در قسمت هایی که سنگهای ساحلی مقاومت کمتری دارند، شکل سواحل به صورت هموار و ماسه ای می باشد، مثل سواحل خوزستان.

39 – حرکت آب در دریاها به چه صورت هایی می باشد؟امواج دریا، جریانهای دریایی و جزر و مد.

موج چیست؟ به حرکت آب به سمت بالا و پایین موج گفته می شود.

41 – عامل اصلی به وجود آورنده موج ها چیست؟ وزش باد

42 – سونامی یا آبتاز چیست؟ در هنگام وقوع زمین لرزه و آتشفشانهای زیردریایی امواج بزرگی در دریاها ایجاد می شود که به آن آبتاز یا سونامی می گویند.نکات مهم علوم تجربی هفتم (متوسطه یک)

43 – منظور از جریانهای در یایی چیست؟ هر گاه بخشی از آب دریا نسبت به آبهای اطراف خود جابجا شوند، به آن جریان دریایی گفته می شود.

44 – علل ایجاد جریانهای دریایی چیست؟ اختلاف دما، مانند جریانهای دریایی گلف استریم و اختلاف شوری آب مانند جریان دریایی تنگه هرمز.

45 – جزر و مد را تعریف کنید؟ به بالا آمدن آب به سمت ساحل مد و به پایین رفتن آب در سواحل جزر گفته می شود.

46 – علت ایجاد جزر و مدچیست؟ جزر و مد بر اثر نیروی گرانشی ماه و خورشید ایجاد می شود.

47 – برخی از موارد اهمیت و کاربرد جزرو مد را در کشورمان بنویسید؟ تولید انرژی الکتریسیته و ماهی گیری.علوم تجربی هفتم(متوسطه یک)

48 – یخچالها چگونه تشکیل می شوند؟ در مناطقی از کره زمین که میانگین دمای هوا کمتر از صفر درجه سلسیوس است، بارش عمدتا به صورت برف است. با انباشته شدن برفها در طی سالیان متمادی در این نواحی، یخچال تشکیل می شود؟

49 – انواع یخچالها را نام ببریدو بنویسید هر کدام در چه قسمتهایی از کره زمین قرار دارند؟ یخچالهای کره زمین به طور کلی به دوقسمت قطبی و کوهستانی تقسیم بندی می شوند. یخچالهای عظیم قطبی در نواحی شمال و جنوب کره زمین قرار دارند و یخچالهای کوهستانی در نواحی مرتفع خشکی ها تشکیل می شوند.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه